Monday, July 13, 2009

Hijab Martyr

Assalamualaikum wbt...

Dr. Marwa El-Sherbiny...itulah nama seorang shahidah Islam yang mati ditikam sebanyak 18 kali kerana mempertahankan hijab.
Innalillahi wa inna ilaihi raaji'un...



Dr. Marwa yang berasal dari Mesir merupakan seorang Pharmacist dan isteri kepada seorang mahasiswa doktor falsafah di Dresden, Jerman. Pada bulan Ogos 2008 ketika sedang bermain dengan putranya di taman permainan, Marwa telah dimaki-maki oleh Alexander W, 28 dan digelar sebagai sebagai pelacur dan teroris.



Tidak membiarkan diri sentiasa dihina, Marwa dan suaminya menuntut Alexander di pengadilan. Dalam persidangan 1 Julai 2009, Marwa telah memenangi kes tersebut. Namun, Alexander tiba-tiba mengeluarkan pisau dan terus menikam Marwa sebanyak 18 kali, suaminya juga turut tertikam ketika cuba menyelamatkan beliau. Lebih mendukacitakan apabila polis yang datang ke lokasi tertembak kaki suami Marwa. Suaminya sempat diselamatkan dan berada dalam keadaan kritikal di hospital sekarang.

Kejadian ini semakin tragis karena Marwa dibunuh dalam keadaan tengah mengandung 3 bulan. Peristiwa ini mencetuskan protes dari warga Muslim Jerman dan di Mesir, ekoran lambatnya reaksi pemerintah dan media atas tragedi ini. (dtk)

I dedicated a special song for you Dr.Marwa....May Allah bless u.

Untuk pembacaan lanjut, sila layari:

http://news.yahoo.com/s/ap/20090706/ap_on_re_mi_ea/ml_egypt_germany

http://www.facebook.com/group.php?gid=109548078200

http://hegab-rehab.blogspot.com/2009/07/rip-dr-marwa-el-sherbiny-our-hijab.html

http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5j5hAwHTYyudXwuL-hFiLsNKbyNKAD9994MIO0




No comments: