Monday, August 10, 2009

Aku dan Kalian

Assalamualaikum wbt...

Di kesempatan ini saya ingin berkongsi dengan para pembaca sekalian sebuah sajak yang ditulis oleh seorang sahabat. Sajak ini merupakan luahan hati beliau ketika masih menuntut di UMP. Alhamdulillah, sahabat ini sekarang telah mengikuti program-program dakwah di samping menyambung pengajian Master di luar negara.

Fahami dan hayatilah sajaknya. Semoga banyak bermanfaat untuk kita semua.

AKU DAN KALIAN

Dimanakah cinta kalian
Di kala aku memerlukan
Malam hari kalian ke masjid
Sedang di jalanan aku merempit

Kalian sibuk bertilawah taranum Al-Quran
Sedang aku dibiarkan tanpa panduan Al-Quran
Malam hari kalian bertahajud menyembah tuhan
Sedang aku bersama rakan berpeleseran

Heboh kalian bercerita bab kemungkaran
Sedang aku riang ria dibiarkan mencuri sakan
Bersusah payah kalian mencari redha tuhan
Hinggakan aku dipandang hina tanpa kasihan

Perempuan motor dan rokok menjadi teman
Kerana kalian terlalu agung untuk diteman
Ana enta kalian berkasih sayang
Sedang aku berabang sayang

Syurga menjadi matlamat kalian
Hingga aku ke neraka kalian lupakan
Cinta kepada tuhan kalian kejarkan
Hingga tiada cinta kepada sahabat kalian

Adakah cinta dan syurga Allah hanya milik kalian
Sedang aku dibiarkan tanpa tahu kewujudan?
Adakah hidup ini hanya kalian dan tuhan
Tanpa ada hubungan dengan persekitaran?

Siang malam kalian berusrah meningkatkan iman
Sedang aku berpesta siang malam laki perempuan
Adakah keindahan usrah hanya untuk kalian
Sedang aku dibiarkan maharajalela di jalanan?

Kalian begitu selesa
Sedang aku sengsara
Andai aku ke neraka dan syurga milik kalian
Akan ku ungkit agar aku bertemankan kalian!


No comments: