Wednesday, August 6, 2008

Sekadar Perkongsian dari Hati...



Bismillahirrahmanirrahim...

Lama benar rasanya ana tak 'update' blog ni. Terhalang dek kerana banyak halangan-halangan yang terpaksa dihadapi. Hanya Allah saja yang Maha Mengetahui..Perkongsian yang ana ingin kongsi dengan antum sekarang ni sebenarnya dah lama ditulis dan disimpan di dalam buku. Cuma tiada kelapangan je untuk ditaipkan ke dalam blog. Nak2 plak sebab internet semakin slow skrg ni.Nak upload gambar pun susah.Apa khabar agaknya sahabat sahabiah di luar sana? Apa khabar juga iman antum? Moga-moga Allah sentiasa memelihara kita agar terus kuat, thabat dan istiqamah di jalannya..

Alhamdulillah, sudah lebih sebulan dah adik-adik 1st year berada di UMP..Apalah perasaan adik2 dapat masuk UMP? Gembira, sedih, kecewa, marah atau putus asa???Apa pun perasaan adik-adik, yang penting kita kena faham keberadaan kita di UMP pada hari ini adalah kerana atas ketetapan dan perancangan yang telah dite
ntukan oleh Allah. Ingat dik, sesungguhnya manusia hanya mampu merancang, sedangkan Allahlah yang sebaik-baik perancang.


"Dan ingatlah, ketika orang-orang kafir (Quraisy) memikirkan tipu daya terhadapmu (Muhammad) untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka membuat tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. Allah adalah sebaik-baik pembalas tipu daya." (Al-Anfal:30)


Ramai gak yang mengadu, "saya tak minat ah course ni..saya tak mintak pun. Tetiba je dapat.. cmne ek. takut r..saya ingat nak tukar course ah"..Biasa ah 2 dik. Ana dulu pun gitu gak. 1st2 mmg ingat nak tukar. tp klu dah lama, rse sayang plak nak tukar.Minat kan boleh dipupuk. Sebagai seorang muslim, kita kena ingat bahawa sesungguhnya Allah xkan membebankan kita dengan apa yang tak mampu kita pikul. Adik2 dapat course 2 sbb Allah tahu itu yg terbaik buat adik2..Mungkin adik2 tak dapat course yg adik2 mintak sbb ia bukanlah yg terbaik kpd adik2..

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya...." (Al-Baqarah:286)

"...Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu. Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah:216)

Gantunglah sepenuhnya pengharapan kepada Allah. Yakinlah kepada-Nya dan bersangka baiklah kepada-Nya kerana Dia yang mengatur segala-galanya. Dialah tuan kita dan kita adalah hamba-Nya...

Kepada adik-adik, ada sedikit pesanan buat antum..semoga bermanfaat...

1. Hatimu yang masih kosong dan suci, isikanlah ia dengan mengikuti program-program ilmiah. InsyaAllah ia akan bermanfaat buatmu.
2. Dekatkanlah dirimu dengan masjid. Kerana di situlah kita akan mendapat ketenangan.
3. Berkawanlah dengan kawan-kawan yang baik. Yang sentiasa mendidikmu, membimbingmu dan mengajakmu ke jalan yang sentiasa diredhai oleh Allah.
4. Betulkan/tetapkan niatmu datang ke universiti untuk menuntut ilmu. Bukannya untuk mencari kekasih hati atau sebagainya...
5. Belajarlah bersungguh-sungguh supaya kita tak menyesal di kemudian hari..

Semoga kita semua sentiasa mendapat perlindungan dan keberkatan Allah S.W.T.. Sayangilah Allah kerana Dia akan lebih menyayangimu.. Wallahuta'ala a'lam..

No comments: