Tuesday, December 4, 2007

Tandas Bertuliskan Ayat Kursi Dipasarkan di Itali

Paksi.net, 30/10/07
- Penghinaan terhadap keyakinan agama kembali terjadi. Islam, lagi-lagi menjadi mangsanya. Kali ini, penghinaan itu dilakukan sebuah syarikat Itali yang khusus memproduksi pelbagai keperluan pembuatan tandas. Salah satu produknya adalah tandas duduk dengan penutup luarnya untuk menghindari kemungkinan munculnya bau. Penghinaan terhadap Islam dilakukan dengan menulis ayat kursi lengkap di penutup tandas tersebut.

Peristiwa ini segera memancing reaksi marah daripada minoriti Muslim di Itali. Mereka segera menghubungi pihak politik daerah dan keselamatan untuk melarang pengedaran tandas yang sangat menghina Al-Quran dan kaum Muslimin itu. Produk itu dituntut agar segera ditarikbalik daripada pasaran sebelum muncul reaksi yang lebih keras dari kaum Muslimin Itali dan dunia, pada umumnya.

Samer Khalidi, Ketua Pusat Islam Al-Huda di Rom Itali berkata, “Pihak berkuasa Itali hari Juma’at (26/10) telah memeriksa 3 cawangan pengedaran tandas Itali di kota Latina yang berjarak 60 km ke selatan Rom. Dalam pemeriksaan itu telah disita 2000 tandas duduk yang pada penutupnya tertulis ayat kursi lengkap untuk menutup bau.

Menurut Khalidi, “Jelas sekali bahawa pemilihan ayat kursi itu dan menampalkannya di tempat kotor adalah penghinaan luar biasa kerana ayat kursi adalah firman Allah swt yang sangat suci dalam pandangan kaum Muslimin. Di sisi lain, penulisan ayat kursi itu juga dianggap tidak akan dimengertikan oleh penggunanya, dan hanya akan dianggap sebagai hiasan belaka. ”

Beberapa orang yang berada di kilang mengakui, tidak tahu ada penutup tandas dengan tulisan Al-Quran tersebut. Mereka menyangka barang-barang itu merupakan barang import dari China. Tapi pengurus syarikat itu tidak berjaya ditemui. Menteri Dalam Negeri Itali, Giuliano Amato, menyampaikan permohonan maaf kepada kaum Muslimin kota Latina dalam pertemuannya dengan perwakilan kaum Muslim di Pusat Muslim Itali, Rom.

No comments: